Met pijn in mijn hart

En toen was het zover: ook ik heb moeten besluiten dat ik de deuren van Elina’s Salon tijdelijk moet sluiten. Wat een moeilijke beslissing, ik ben er verdrietig van.

Vanmorgen ging ik nog vol goede moed aan het werk. Cliënten zouden komen voor een adviesgesprek, producten zou ik inpakken om te versturen, de telefoon gaat vaak. Met mijn medewerkers had ik al afgesproken dat ze thuis zouden blijven en ik was positief in mijn laatste mail over de momenten waarop ik de salon wél open zou hebben.

“Moet je nu wel gaan?”, vroeg mijn man vanmorgen, toen ik een beetje hoestte. Tegen de tijd dat ik in de salon aankwam, zette het hoesten door en realiseerde ik het me: zo ga ik geen cliënten ontvangen. Met pijn in mijn hart heb ik iedereen telefonisch advies gegeven, in plaats van in de salon in gesprek te gaan.

Die pijn is echt diep. Ik vind elk gesprek dat ik moet voeren om iemand te vertellen dat onze afspraak niet doorgaat, heftig en droevig. Naast mijn gezin is mijn bedrijf mijn lust en mijn leven, dat roep ik altijd al van de daken. ‘Mooi van binnen en mooi van buiten’ gaat naast schoonheid juist ook over gezondheid. Gezond leven en goed voor jezelf zorgen. Dat maakt dat ik het welzijn van mijn medewerkers en cliënten altijd voorop stel. En nu ook die van mezelf.

Je zaak tijdelijk sluiten is niet ‘fijn een tijdje vrij’, zoals sommige mensen op dit moment beweren. Het betekent voor mij dat ik bruis van de ideeën om Elina’s Salon in deze tijd gaande te houden, maar die moeilijk kan uitvoeren. Omdat ik ook met mijn kinderen thuis ben, die niet naar school kunnen of met vriendjes spelen en thuisonderwijs krijgen. En met mijn man, die als zelfstandig ondernemer op dit moment ook geen contact kan hebben met zijn leerlingen. Als gitaarleraar kan hij nu niet terecht bij de muziekschool, die natuurlijk ook gesloten is. Thuis mensen ontvangen is onverantwoord. Daarom werkt hij thuis aan een oplossing, hij maakt namelijk filmpjes zodat leerlingen toch kunnen oefenen.

Een supergoed idee, dat ik inmiddels heb overgenomen. Want in deze tijd waarin niets meer hetzelfde gaat als het voorheen ging, ontstaan nieuwe, creatieve bewegingen. Op dit moment werk ik aan een filmpje waarin ik uitleg hoe je jezelf thuis een massage kunt geven, waardoor je huid in goede conditie blijft. Zo belangrijk nu de coronacrisis veroorzaakt dat we minder bewegen, misschien niet genoeg in de buitenlucht zijn en iets minder bewust eten.

En bij dat filmpje hoort voor iedereen die belangstelling heeft een advies op maat. Via de telefoon bespreken we welke producten bij de huid passen, waarna ik een pakketje samenstel waarmee je de massagebehandeling bij jezelf kunt uitvoeren. Dat pakketje gaat richting de cliënt en zo is het ook thuis mogelijk om te genieten van een goede verzorging.

Zo wordt ik toch weer blijer. Ik krijg zin om webinars en online trainingen te volgen, nieuwe dingen te leren op het gebied van social media bijvoorbeeld. Contact houden met mensen en ze kunnen blijven helpen krijgt een hele nieuwe dimensie op deze manier. Zelf merk ik dat we ons langzaamaan bewuster worden van onze situatie en onze eigen houding hierin. Konden niet alle cliënten in het begin begrijpen waarom hun behandelingen niet door konden gaan, nu is er veel begrip en instemming onder de mensen.

Ook ervaar ik dat het bewustzijn zich uitstrekt naar mensen die nu klaar staan voor de samenleving. Hoorde ik voorheen vaak klachten over de medische wereld, dat tij is gekeerd. Zoveel terecht respect is er voor hardwerkend ziekenhuispersoneel, artsen, virologen. Het ontroert me enorm, achter COVID-19 zit ook een boodschap verscholen die gaat over het herzien van waarden en anders denken. We realiseren ons steeds meer dat het geen gegeven is dat alles zomaar kan.

Mijn eigen bewustwording gaat daarnaast ook over hoe dankbaar ik ben dat het werk mag doen in mijn fijne salon. Wat mis ik de goede sfeer en het contact met de mensen. Klaar kunnen staan om voor ze te zorgen en ze op en top verzorgd en verwend weer de deur uit te zien gaan.

Al schrijvende realiseer ik me dat het allemaal wel weer terug komt. Zodra ik 24 uur klachtenvrij ben, hoop ik Elina’s Salon weer deels te kunnen openstellen voor adviesgesprekken en het afhalen van producten. Met wat aanpassingen vinden we weer toenadering tot elkaar. En tot die tijd? Collega Fardau zorgt er vrijdag voor dat ze in de salon is. En maandag besluit ik opnieuw. Blijf vooral bellen en mailen met vragen, en natuurlijk onze social media in de gaten houden op de melding wanneer we weer in de salon kunnen zijn voor jou. En kijk mijn filmpjes, binnenkort online via de socials.

Volg jij ons ons als op Instagram en Facebook?
Druk op de namen van de socials en volg ons.

Winnaar Beauty Award 2022 | Winnaar Schoonheidsspecialiste van het jaar regio Noord | Elinassalon